Przejdź do głównej zawartości

Metoda na rozbrykane Zuchy


Zuch, Zuchenka, Zuszki...
Każdy z nas zna te małe rozrabiaki, 6-9 letnie. Ich kreatywność nie zna końca, a z języka nie schodzi pytanie: po co?.

Pion zuchów to ciężki orzech do zgryzienia, jest przy nim wiele roboty, ale gdy już uda nam się go "ojażmić" przynosi wiele przyjemności. Jak wiadomo ten pion nie jest stworzony dla każdego.

Nie będę rozpisywać się w tym poście o plusach i minusach tego pionu, a  z pewnością kilka dałoby się znaleźć. W tym poście znajdziecie odpowiedź na pytanie Jak poradzić sobie z niegrzecznymi zuchami?

Łatwo jest mieć drużynę zuchów gdzie każdy uczestnik jest ułożony i wykonuje każde z poleceń/próśb. Jednakże rzeczywistość taka nie jest, przeważnie w drużynie znajdzie się zuszek który będzie odstawał od reszty pod względem swojego zachowania, próbując zrobić z całej zbiorki ogromny harmider. Jak wiemy dzieci łatwo podłapują niesforne zachowania. Przez co na twojej zbiórce panuje chaos, nie dasz rady jej kontynułować a co dopiero przekazać wiedzę. Spokojnie dam Ci parę rad, jak poradzić sobie z takim przypadkiem zucha.

Zanim jednak o tym, pamiętaj aby zadać sobie pytanie: czym może być spowodowane te zachowanie? Być może to chęć zwrócenia na siebie uwagi, może powinnaś/powinieneś go docenić, pokazać mu że jest ważny w twojej gromadzie, możesz poprosić go o małe przysługi, np. otworzenie harcówki, czy też rozdania kartek. Drugie pytanie brzmi, czy nie zanudzasz? To tylko dzieci, a większość dzieci lubi ruch. Nauka nie jest dla nich najważniejsza, najważniejsze jest odkrywanie. Nie możesz postępować jak z grupą harcerzy, gdzie metoda to 50% nauki i 50% zabawy, tu musi przeważać  zabawa, a szczególnie nauka przez zabawę. Musisz pamiętać o konstruowaniu konspektu z wieloma elementami ruchowymi.  Uwierz wtedy niesforne zuchy się skupią zamiast myśleć co by tutaj przeskrobać.


Co jeśli, dalej jest nie tak?
Przechodząc do sedna, oto kilka rad:

1. Nie karaj, tylko chwal, samoistną karą będzie niepochwalenie jednego z zuchów, przez co podświadomie będzie próbował następnym razem się poprawić, kare odbędzie i najprawdopodobniej zrobi znów to samo, gdyż  będzie znał konsekwencje, no chyba ze będzie to kara dzięki której coś wywnioskuje, na pewno nie będzie to stanie w  kącie. Dobrym przykładem takiej kary (tylko w ekstremalnych przypadkach po wielokrotnym upominaniu) jest zabronienie przyjścia na następną zbiórkę (ale gdy to zrobisz, musisz konsekwentnie za tydzień jej/go na nią nie wpuścić, ponieważ będzie to nie wychowawcze i zuch pomyśli że 'już tak mówiłaś a wyszło jak zawsze'), gdy podejmiesz tą ostateczną decyzje, przekaż ją jego rodzicom, gdy nie będą z tego faktu zadowoleni wytłumacz im swoją postawę, jego zachowanie i dlaczego to robisz (co dzięki temu uzyskasz). Możesz usłyszeć od rodzica stwierdzenie: 
-Ja płacę za te zbiórki.
Wytłumacz im że opłata za zbiórki, nie jest pozwiązywana z nieodpowiednim zachowaniem itd. Nie jest to dobra kara ale bardzo skuteczna, zobaczysz że zuch będzie tęsknic za kolegami i koleżankami z drużyny oraz żałować że nie mógł uczestniczyć w zbiórce. W ekstremalnym przypadku może okazać się, że zuch odejdzie z gromady, ja jednak nie spotkałam się jeszcze z takim przypadkiem, jednakże skoro przychodził na zbiórki tylko po to by 'nabroić' a nie by się dobrze bawić i coś z niej wynieść, to jego strata.

2. Nie zastraszaj, nie mów mu że nie dostanie znaczka zucha, że zadzwonisz do rodziców, nie zdobędzie stopnia, będzie musiało stanąć w kącie czy też nie pojedzie na następny biwak itd. Nawet nie wiesz, jaka opinia o twojej osobie, tworzy się w głowie twojego zucha. Takie gadanie także nakręca innych uczestników do śmiania się z drugiej osoby. Szacunku nigdy nie uzyskasz przez strach. Możesz być także praktycznie pewny, że zuch nie zwróci się do ciebie o pomoc w razie potrzeby.

3. Nie krzycz, po prostu milcz, nie chcą słuchać to nie ich strata. Pamiętaj ty jesteś tutaj dla nich nie oni dla ciebie. Możesz także zacząć mówić bardzo cicho (półszeptem), po chwili zorientują się, że coś jest nie tak i z czystej przyzwoitości umilkną bądź uciszą ich zuchy które interesuje zbiórka.

4. Nie krytykuj osoby tylko jej zachowanie. Nie mów:
✘ jesteś niegrzeczny 
zastąp to słowami:
✔️ twoje dzisiejsze zachowanie jest nieodpowiednie/raniące

5. Nagradzaj. Najstarszą i najbardziej efektywną metodą jest 'tablica zachowania' na której, po zakończeniu zbiórki oceniasz zachowanie każdego z uczestników. Np. po zebraniu sześciu uśmiechniętych buziek (oznaczają one dobre zachowanie), zuch dostaje nagrodę (pamiętaj nie musi ona być kosztowna może to być najprostszy lizak bądź podpalenie świeczki podczas wiązania kręgu). Nagroda to motywacja do działania.

6. Pozostań z niegrzecznym zuchem na rozmowie w cztery oczy. Wytłumacz mu, co ci się nie podobało w jego zachowaniu i nie zapomnij podać przykładów dlaczego. Nie możesz powiedzieć:
✘ Byłeś zbyt gadatliwy
Może on to całkowicie inaczej zinterpretować, np żeby nie udzielać się podczas dyskusji. Pamiętaj by wytłumaczyć dokładnie:
✔️ Nie podobało mi się twoje dzisiejsze zachowanie na zbiórce. Zbyt dużo rozmawiałeś nie na temat, przez co inni nie mogli się skupić i sam nie wyniosłeś z tej zbiórki tyle wiedzy, ile ja bym chciała. Tym bardziej poświęciłam na jej zorganizowanie wiele czasu i jest mi przykro że tego nie doceniasz. itp.
Nie zapomnij zapytać zucha dlaczego tak się zachowywał i co dla niego było nie tak na zbiórce (co chciałby w niej zmienić). Nie wiesz czy jego zachowanie nie było związane z czymś co mu na niej nie pasowało.

7. Widzisz że nakręca po raz kolejny innych zuchów do nieodpowiedniego zachowania, poprzez przeszkadzanie, robienie głupich min, wcinanie się w gawędy, przyśpieszanie słów piosenki, bądź ich całkowite przekręcanie. Co wtedy? Jeżeli przeszkadza notorycznie poproś by usiadł i przeczekał daną zabawę (możesz zagrać tu trochę na uczuciach mówiąc: nie musisz się z nami bawić skoro cię to nie interesuje, usiądź i poczekaj), gdy robi głupie miny wykorzystaj tu swoje doświadczenie by trochę go 'utępić' poprzez rzucenie niedosłownej obrazy, tj. zamiast jesteś głupi, mówi się jesteś mądry inaczej. Śmiech innych członków gromady trochę go uspokoi. Jeżeli wcina się w gawędy, przyśpiesza tekst piosenki, bądź podczas witania się przekręca wciąż swoje imię, zaczynaj ciągle czytanie, śpiewanie bądź przywitanie od początku, choćby miało ci to zając całą zbiórkę. Po max. 15 minutach przestanie być to śmieszne i inni członkowie będą go uciszać, jeżeli nie masz prawie stuprocentową pewność że nie pozwolą dla danego zucha znów się wydurniać. 

8. Jeżeli notorycznie popycha lub bije nie reagując przy tym na uwagi, porozmawiaj z rodzicami jeżeli to nie zaskutkuje wyrzuć z drużyny (oczywiście ostrzeż rodziców o tej konsekwencji, która może wyniknąć z zachowania zucha). Radykalne nieprawda? Ale co zrobisz gdy wydłubie komuś oko podczas zbiorki gdy to ty jesteś odpowiedzialna/lny zza innych uczestników. Możesz także zaryzykować ale to już zależy od twojego upodobania. Podczas sytuacji gdy widzisz że kogoś uderza, stań przed nim i powiedz żeby zrobił ci tak samo. Najprawdopodobniej speszy się, wytłumacz mu wtedy że każdego boli to tak samo, jeżeli cię uderzy nie zwracaj mu uwagi, poprostu przeprowadź rozmowę z rodzicami, ty nic nie poradzisz że dziecko nie zna zasad dobrego wychowania. (Pamiętaj że każda z kar musi być dopasowana do sytuacji, w tej także, jeżeli jakiś incydent miał miejsce to jeżeli powtórzy się po paru miesiącach nie oznacza odrazu wyrzucenia z gromady, nie możesz zapominać że to tylko dzieci)

9. Nie toleruj brzydkich slow i wyzwisk. Za każde takie słowo stawiaj minusa, po trzech minusach ma zakaz przyjścia na zbiórkę.

10. Każdy z nas zna przypadłość ''papugowania'' ktoś przekręci jedno słowo np. zamiast 'czuj' powie 'żuj' i wszyscy zaczynają to powtarzać, tu tak samo jak w 7 punkcie powtarzaj tak długo aż przestanie ich to bawić.

11. Trzy zamalowane kratki: zbiórka kończy się dla niesfornego zucha (jeżeli przychodzą po niego rodzice i nie może on wyjść wcześniej, porostu ma siedzieć na ławce do końca zbiórki i nie udzielać się w niej (ALE STARAJ SIĘ UNIKAĆ, PODOBNYCH DO TEJ KAR I STOSOWAĆ JE JAK NAJRZADZIEJ)



Wiadomo nie chcesz by zuchy uważały cie za potwora, ale muszą posiadać respekt i szacunek do ciebie, nawet za cenę przyjaźni. Przeważnie nawet ci surowsi drużynowi są bardziej lubiani niż ci co pozwalają robić wszystko co chcą (przecież robisz to dla ich dobra). Nie bój się radykalnych kroków, nie odpuszczaj kar, za coś one przecież są. Pamiętaj także że słowo przepraszam nie jest 'czarem' zdejmującym karę ale jest bardzo ważne! Czasami lepiej mieć gromadę złożoną z 15 uczestników niż z 40 :) 
Wychowuj zuchy, to twoja misja.
Czuwaj! 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

10 Praw Harcerskich

Czuwaj! Pytasz jakie są prawa harcerskie i co to wogóle jest? Dobrze trafiłaś/eś :) Prawo harcerskie to reguły, których powinnien przestrzegać każdy harcerz i żyć w zgodzie z nimi. Wiadomo nikt nie jest święty, ale ciągłe dążenie do przestrzegania go, z dnia na dzień zrobi z ciebie nie tylko lepszego harcerza ale i człowieka :)  poniżej znajdziesz 10 praw harcerskich: 10 PRAW HARCERSKICH Harcerz sumiennie spełnia swoje obowiązki wynikające z Przyrzeczenia Harcerskiego. Na słowie harcerza polegaj jak na Zawiszy. Harcerz jest pożyteczny i niesie pomoc bliźnim. Harcerz w każdym widzi bliźniego, a za brata uważa każdego innego harcerza. Harcerz postępuje po rycersku. Harcerz miłuje przyrodę i stara się ją poznać. Harcerz jest karny i posłuszny rodzicom i wszystkim swoim przełożonym. Harcerz jest zawsze pogodny. Harcerz jest oszczędny i ofiarny. Harcerz pracuje nad sobą, jest czysty w myśli, ...

Sznurologia drużyny

Sznurologia drużyny to podstawowa wiedza dla każdego harcerza. Właściwie co to takiego? Nic prostszego, to porostu nauka o funkcjach przypisanych do kolorów sznurów. W drużynie występują: szary to sznur szeregowego,  czyli osoby która dopiero dołączyła  do drużyny i nie ma przypisanej  żadnej funkcji brązowy to kolor sznura zastępowego zielony to sznur przybocznego granatowy to barwa sznura  drużynowego   Nie możemy zapomnieć, że w celu oznaczenia dodatkowych funkcji używa się suwaków nakładanych na sznur. Jednakże w drużynie zazwyczaj stosuje się tylko jednego z kolorów suwaków, a mianowicie jest to: brązowy suwak  (kształt suwaka zależy od drużyny) Jest on najczęściej nakładany na szary sznur, oznaczający podzastępowego,  czyli osobę pomagającą dla zastępowego. Czasami jednak bywa tak, że dostaje się suwak za bycie s karbnikiem drużyny, prowadzenie kroniki lub strony i...

Zastępowy! I co teraz??

Czuwaj Druhu/ Druhno! Gratuluje zostania zastępowym. To dla każdego spore przeżycie, z jednej strony cieszysz się bo w końcu twój/twoja drużynowy/a ci zaufał/a i oddał/a pod twoja opiekę zastęp, ale z drugiej strony masz obawy czy sobie poradzisz, bo jak sam/a wiesz zastęp to spory obowiązek a po odgarnięciu mgły emforii, brązowy sznur staje się dla ciebie wyzwaniem (dla osób które nie wiedzą: brązowy sznur to odznaka zastępowego ale więcej o sznurach w następnym poście).  Nie przejmuj się, poradzimy sobie! Podstawowa wiedza i umiejętności dla  każdego  zastępowego:  (odnośniki niżej)  ⇩ 1. Jak pisać konspekty. 2. Jak prowadzić ciekawe zbiorki. 3. Jak uczyć, by nie zanudzić swoich harcerzy. 4. kary i nagrody 5. konsekwencja  6. Jak przekazywać efektywnie wiedzę. 7. jak słuchać 8. Rozwój zastępu. 9. Własny rozwój.  1 . Wzór konspektu (w nim musisz zawrzeć co chcesz zrobić na danej zbiórce i jej tematykę, oraz założenia co chcesz o...